6 januari 2025

Duurzaamheidsclaims

Bij Hijman waarschuwen wij al jaren voor valse niet toetsbare veelal marketingachtige duurzaamheidsclaims.

Dit is echt een gevaar voor de gebruiker van deze producten. Je weet immers niet, wat de gevaren van deze producten toch kunnen zijn.

Wij pleiten dan ook niet voor niets al jaren voor producten met duurzaamheidslabels die zijn afgeleid van erkende onafhankelijke certificeerders of vastgesteld door overheidsinstanties.

Als reactie op deze greenwashing-activiteiten heeft de EU een nieuwe richtlijn ingevoerd: Empowering Consumers for the Green Transition Directive (Directive (EU) 2024/825).
Het doel van deze richtlijn is het tegengaan van greenwashing door bewijs te eisen die milieuclaims ondersteunen en het verbieden van onbetrouwbare duurzaamheidslabels.

1. Wat is greenwashing?

Greenwashing doet zich voor wanneer bedrijven misleidende claims en marketingtactieken gebruiken om consumenten te misleiden over de milieu-impact van hun producten, door ze milieuvriendelijker neer te zetten dan ze in werkelijkheid zijn.

Deze claims zijn vaak opzettelijk vaag, met onvoldoende details, ze creรซren toch de valse indruk van duurzaamheid.

Denk bij generieke claims aan termen als โ€˜milieuvriendelijkโ€™, โ€˜eco-vriendelijkโ€™, โ€˜groenโ€™, โ€˜vriend van de natuurโ€™, โ€™vrij van microplasticsโ€™, โ€˜ecologischโ€™, โ€˜klimaatvriendelijkโ€™, โ€˜vriendelijk voor het milieuโ€™, CO2-vriendelijk, โ€˜energiezuinigโ€™, en โ€˜biologisch afbreekbaarโ€™.
In plaats van deze termen te gebruiken, moet de bewoording zo specifiek mogelijk zijn. In plaats van simpelweg โ€˜biologisch afbreekbaarโ€™ te zeggen, moet gedetailleerde informatie worden verstrekt. Bijvoorbeeld: โ€˜deze verpakking zal binnen een maand biologisch afbreken.

De Richtlijn heeft tot doel duidelijkheid en betrouwbaarheid te bevorderen in productclaims en -labels door het gebruik van ongegronde milieuclaims te verbieden. Het pakt veelvoorkomende greenwashing-tactieken aan door ze te categoriseren als oneerlijke commerciรซle praktijken. Dit betekent dat meer dan 50% van de huidige claims herzien of volledig verwijderd moeten worden.

Zwarte lijst voor greenwashing.

Onder de bepalingen zal de EU het volgende op de zwarte lijst plaatsen:

โ€ข Generieke milieubeweringen op producten zonder bewijs
โ€ข Beweringen die de neutrale, verminderde of positieve milieueffecten van een product verklaren op basis van het gebruik van CO2-compensatiekredieten die niet gerelateerd zijn aan daadwerkelijke emissiereductie
โ€ข Duurzaamheidslabels die niet zijn afgeleid van erkende onafhankelijke certificeringsschemaโ€™s of vastgesteld door overheidsinstanties.
โ€ข Beweringen over toekomstige milieuprestaties zonder realistische toezeggingen van bedrijven om hun gestelde doelen te bereiken.
Om aan de regelgeving te voldoen, moeten bedrijven overstappen van het gebruik van vage termen zoals โ€œmilieuvriendelijkโ€ naar het verstrekken van specifieke, controleerbare informatie over de milieukenmerken van hun producten.

Wilt u meer weten over deze richtlijn?
Contact mij dan even.

Hulp en advies

Heb je een specifieke schoonmaakvraag? Onze specialisten denken graag mee.

Team Hijman: hulp en advies voor schoonmaakbedrijven en organisaties.

Meer nieuws

  • 8 september 2025

    Welke schoonmaakkar past bij jouw organisatie?

  • Stellingen met dozen in de schoonmaak groothandel winkel van Hijman, overzichtelijk ingericht in warme sfeer

    1 september 2025

    Hoe kan een schoonmaak groothandel je helpen met kostenbesparing?

  • 4 juni 2025

    Circulair schoonmaken in praktijk: zo werkt het รฉcht

Hijman-nieuws

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en de nieuwste innovaties? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.